Längesedan sist

Nästan 2 månader har gått sedan jag sist bloggade. Den största anledningen är väl att jag intte har så mycket tid över och då prioriteras bloggen bort. Precis som för många andra så har det blivit mycket mer intagram (nadjalinneaa), eftersom det är lite smidigare och tar betydligt mindre tid.
 
Nu tänkte jag skriva några rader om Tova som snart blir 17 månader gammal. Hennes språkutveckling har de sista veckorna gått väldigt framåt. Hon kan väldigt mycket ord, mer än 20 ord använder hon säkert. Emellanåt kommer det någon tvåordsmening, tex titta katten, Albins tutte, sitta här osv. Hon upprepar nästan alla ord man säger till henne, och de flesta orden uttalar hon väldigt bra :) Sedan så babblar hon mycket som man inte alls förstår.
Vi har sökt förskoleplats åt henne med start i januari, då hon är 1½ år. Just nu är det osäkert om vi får platsen vi önskar eftersom det är väldigt mycket barn i kommunen som ska inskolas. Om hon inte får förskoleplats här på byn så får hon vara hemma med mig och lillasyster istället, tills att vi får en plats där vi önskar.
 
Hon har blivit väldigt duktig med att äta själv, jag brukar sitta med och stödmata men hon är snabbare med sin sked in i munnen och nästan kastar i sig maten :) Hon tycker om det som serveras och lämnar sällan. Hon har fortfarande väldigt lös avföring och vi räknar med att hon lär ha det framåt 2årsåldern, precis som Albin (som var runt 2½år). Hon är hopplös att byta blöja på, stora protester och en massa sparkar och skrik. Men så fort att man sätter ner henne när blöjan är bytt så springer hon glatt iväg. Såklart får man jaga fröken genom halva huset innan man ens får henne på skötbordet :) En av hennes största nöjen är att hoppa. Helst hoppar hon i en säng eller annan möbel, men golvet funkar det med :) "hoppa hoppa hoppa" säger hon samtidigt som hon försöker hoppa jämfota (och lyckas enstaka gånger :))
 
Hon somnar 19 på kvällen efter en flaska välling och sover till 6-tiden. Har sedan några veckor tillbaka börjat vakna på nätterna och har inte alltid jättelätt att somna om. Tack och lov är det inte alla nätter i veckan. 
 
Ja, vad finns det mer att säga om tösen. Hon kommer bli en underbar storasyster, så go snäll och omtänksam som hon är. När jag visar och pekar min mage så säger hon "beebiis" :)
Hade en liten konversation med Albin om att snart kommer snön, sedan kommer tomten och därefter bebisen. Varpå han säger att det är Tovas bebis, och jag svarar att det även är Albins bebis. Jag får till svar "Näe mamma, jag vill ha blixten mcqueen". Han är för underbar :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Tanja

kul att du börjat bloggat igen :) Hoppas det håller i sig!! :)

2012-11-28 @ 15:25:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0