Tovas födelse

Som ni kanske vet började min fostervattenavgång vid 23-tiden på söndagkväll (10/7). Eftersom inget värkarbete kom igång fick jag en tid för igångsättning kl 8.00 på tisdagen (12/7). Natten till tisdagen började jag få värkar kring midnatt. De var inte regelbundna men däremot otroligt kraftfulla. De kom mellan 7-10 minuters intervaller men gjorde fruktansvärt ont, mycket mer ont än värkarna som jag hade när jag åkte till förlossningen med Albin i magen och då kom värkarna med 3 minuters mellanrum.

Jag kände att jag inte kunde hantera smärtan så då ringde vi till  förlossningen (kl var kring 01.00) och barnmorskan tyckte att vi skulle komma in (speciellt då jag var omföderska och förra förlossningen gick rätt snabbt). Men hon tyckte inte att vi skulle ha bråttom in eftersom värkarna inte var särskilt täta eller regelbundna. Klockan 02.00 kom min pappa till oss för att sova med Albin då vi for iväg. Vi kom in till förlossningen 02:25 och jag fick lägga mig med ctg-kurva i ca 30 minuter för att se hur värkarbetet såg ut. Det var fortfarande oregelbundet och i snitt 6-7 min mellan värkarna.

Jag var däremot öppen 4 cm så vi fick flytta till förlossningssalen (klockan var nu 03.00). Väl där så känner jag att jag skulle behöva kissa. Johan följer med mig på toaletten och när jag sitter där känner jag hur jag vill krysta. Jag säger till Johan att jag tror att jag har krystvärkar, och vi både tänker att det går ju inte, jag är ju bara öppen 4 cm. Väl tillbaka i sängen så har värkarna blivit ännu mer smärtsamma (jag har ännu inte fått någon smärtlindring).


Barnmorskan ser hur jag ter mig och hur ont jag har och säger "Nä, nu tror jag att det är dags för Nadja". Jag svarar att det går ju inte eftersom jag bara öppnat mig 4cm. Barnmorskan trodde nu att jag öppnat mig helt och hon kollade och så var fallet. Från 4cm till 10cm på 10-15 min. Nu kom lustgasen in i bilden och jag fick börja krysta. Fyra minuter tog det och sedan kom vår dotter till världen (kl 03.19). Sammanfattningsvis var det en intensiv och snabb förlossning med en suverän barnmorska och undersköterska.



Såhär pigg var jag när vi var in på kontroll på måndagen efter fostervattenavgång




Ett par minuter gammal Tova

Kommentarer
Postat av: Carro

Gud vilken dröm förlossning.

Synd att värkarna måste vara så intensiv när de går fort :P

Vad skönt att allting gick bra... hoppas de är min tur snart. Här händer de ju ingenting förutom en massa värkar mellan 7-10min.

2011-07-18 @ 08:39:24
URL: http://norbergcaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0