Tandtroll

Var som sagt till Folktandvården idag och naturligtvis hade tandtrollen hittat till en av mina visdomständer. Ett minimalt hål, men ändå såpass att jag bör laga det. Så efter att jag betalat 735kr för undersökning och rengöring av tänderna så fick jag en ny tid för lagning om några veckor. Den notan skulle gå på ca 800-900kr.
Jag är visserligen inte chockad över att jag hade ett hål i tanden, för när Albin föddes blev jag sämre att sköta mina tänder. I säkert ett halvår slarvade jag med tänderna och jag vet egentligen inte varför men jag kom på mig själv rätt vad de var och sedan dess har jag skött dem ganska så bra.
Tandsköterskan tyckte i alla fall att jag hade fina tänder, ett friskt tandkött och god tandhälsa. Hålet jag hade sa hon var ofrånkomligt eftersom jag har en tunn kanal i min visdomstand (hon såg på tidigare röntgenbilder) där bakterier krypit ner och jag har inte en chans att nå dem. Sedan hade jag som vanligt tandsten på baksidan av framtänderna i underkäken, vilket beror på en fastklistrad järnsträng sedan tandställningen. Det är nästan omöjligt att hålla det rent.
Hon frågade mig om jag ville ha bedövning inför lagningen och jag blev som ett frågetecken. Jag har bara lagat nån enstaka tand tidigare och det var väldigt längesen. Men hon tittade i min tandjournal och sist jag lagade en tand så hade jag ingen bedövning och hon trodde inte att jag skulle behöva någon den här gången heller. Så så blir det, och jag hoppas jag överlever! :)







Rekommenderar den här tandkrämen! Jag brukar köpa den 1-2 ggr per år hos tandläkaren.
Den smakar riktigt bra och gör tänderna markant vitare!






Kommentarer
Postat av: Caroline

Inge roligt att lägga pengar på att gå till tandläkaren när det finns så mycket annat roligt att göra för dom! Men skönt att det är överstökat iaf :)



Tack för svaret, dom hade mycket fina saker där :)

2011-05-05 @ 22:08:19
URL: http://carr0n.blogg.se/
Postat av: Elin

Åh, jag hade också en sådan där tråd på insidan av tänderna och det samlades så mycket skräp där att en tand fick en tandköttsficka och nästan förstördes. Har inte hört om någon mer i Sverige som haft svårt att hålla rent bakom en sån tråd förrän när du skrev om det!

När tråden ramlade av till slut så vred sig hörntänderna direkt och sedan dess har det varit som ett hårt tryck på framtänderna (i fem månader nu så det kommer nog inte att gå över).

Jag läste på om varför det blir så och hittade en massa artiklar som sa att det är käken som är för liten och att det problemet aldrig kan lösas med vanlig tandställning. Alltså lite av en fuskmetod! :)

2011-05-09 @ 21:40:21
URL: http://www.tandstallning.net
Postat av: Nadja

Oj, det lät inte alls roligt! Redan innan jag fick tandställningen hade jag tendens att få tandsten där tråden sitter. Jag har haft tråden i närmare 10 år nu och jag hoppas den håller länge till. Förhoppningsvis gör den det med hjälp av regelbundna besök hos tandläkaren :)

2011-05-10 @ 06:28:23
URL: http://nadjalinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0