Ögonfärg

Det är lite fascinerade med genetik. För ett par veckor sedan så räknade jag och Johan vilken ögonfärg våra barn skulle få. Vi fick fram att det är fiftyfifty chans på att det blir antingen en brunögd eller blåögd bebis. Jag tror att lillan i magen blir blåögd, varför vet jag inte, mest bara en känsla :) Men den stämmer kanske lika bra som att jag trodde de var en grabb i magen hehe. Johan är övertygad om att hon blir brunögd.



Såhär ser vårt korsningsschema ut, jag är brunögd men har anlag för blått och Johan har bara blått anlag.
Därför blir chanserna 50/50.


Lite enkelt kan man säga att två brunögda har 25% chans att barnet får blå ögon om båda har anlag för blått (dvs en av deras föräldrar har blåögon). Blåögda föräldrar kan bara få blåögda barn. Sedan finns det såklart undantag (genmutation).

Här är kommer en lista på några andra dominanta anlag:
- Normal syn
- Grop i hakan.
- Skrattgropar i kinderna.
- Förmåga att rulla tungan till ett rör.
-Mörkt hår dominerar över ljust.
-Lockigt hår.
- V-format hårfäste dominerar över rakt.
- Medsols hårvirvel dominerar över motsols.
- Normal pigmentering dominerar över albino.
-Fräknar.
- Fria örsnibbar dominerar över fastvuxna vid kinden.
- Böjd näsa dominerar över rak.
- Rak nästipp dominerar över uppnäsa.
- Vida näsborrar dominerar över trånga.
- Fylliga läppar dominerar över smala.
- Skomakartumme med övre delen av tummen bakåtböjd.
- Inåtböjda lillfingertoppar dominerar över raka.
- Högerhänthet dominerar över vänsterhänthet.
- Höger tumme överst vid knäppta händer.
- Höger arm överst vid korslagda armar.


Vår brunögde son med lockigt hår, två dominanta anlag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0