Sopptider

Tänkte dela med mig av recept på en värmande soppa som passar bra nu i höst :) Fick receptet av min lillasyster för ett tag sedan och jag gjorde soppan häromdagen när det var riktigt regn och ruskväder ute.


Champinjonsoppa
5 dl mjölk
500 g champinjoner (eller annan svamp)
1,5 tsk salt
1 klyfta pressad vitlök
1 krm malen vitpeppar
2 dl creme fraiche

Häll upp mjölken i en kastrull. Skölj svampen och skär i små bitar.

Lägg svampen i mjölken. (Man kan tro att det blir för lite vätska till all svamp men så fort svampen blir varm så avger den mycket vätska och krymper, så därför räcker de mått som står angivna i receptet.)

Låt koka upp. Sänk värmen.

Tillsätt salt, vitlök, vitpeppar och creme fraiche och låt puttra några minuter. 


Jag tyckte att soppan blev lite för vattnig så jag redde den med lite maizena tills konsistensen blev bra :) Annars var den jättegod!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0